Starthjälp för motorcykeln del 2

När du inte kommer någon vart med ”första hjälpen-åtgäder”; behöver den tvåhjuliga patienten en noggrann diagnos och intensiv behandling.

Starthjälp för motorcykeln del 1

Starthjälp del 2 på ”intensivvårdsavdelningen”

Obs: Det beskrivna kontroll- och justeringsarbetet kräver grundläggande kunskaper i fordonsteknik. Om du inte har dessa bör du hellre överlåta din motorcykels reparation till din fackverkstad!


Motorcykel starthjälp del 2 – så här gör man

Steg 1: Spraya starthjälpspray in i luftfilterlådan

Steg 1: Spraya starthjälpspray in i luftfilterlådan

01 – Starthjälpspray

I händelse av startsvårigheter efter en lång period av stillastående kan en aning PROCYCLE Motor-Start-Fix sprutas in i luftfiltrets insugningsbana.

På detta sätt få du en särskilt antändbar blandning, vilket underlättar kallstarter. Gör alltid endast korta startförsök med elstartmotorn för att inte överbelasta batteriet i onödan. Om starthjälpspray inte ger den önskade framgången, fortsätt inte att använda startmotorn, utan följ felsökningsplanen.


Steg 2: Starthjälp-booster-ackumulator räcker för 3 till 4 startförsök

Steg 2: Starthjälp-booster-ackumulator räcker för 3 till 4 startförsök

02 – Testa tändspänningen

Är batteriet okej? Om startmotorn är svår att vrida kan strömförsörjningen redan vara för svag för en bra tändgnista. Börja då med att först ladda batteriet. Om ett syrabatteri börjar ”bubbla” snabbt vid laddning har det inte längre tillräcklig kapacitet och måste bytas ut. Vid underhållsfria batterier måste du lita på laddarens displayfunktioner eller låta en auktoriserad fackverkstad kontrollera dem. Ett annat alternativ vore att överbrygga batteriet med ett batteripaket/en starthjälp-booster.


Steg 3, bild 1: Testa tändspänningen med spänningsprovare

Steg 3, bild 1: Testa tändspänningen med spänningsprovare

03 – Kontroll av tändningen

Om även ett fullt batteri inte lyckas, kontrollera din tändning. När det gäller sportmotorcyklar kan detta vara lite mödosamt, eftersom sadel, tank, airbox och åtminstone ena sidan av beklädnaden ofta måste demonteras först. Sätt sedan först dina tändstiftskontakter efter varandra på en tändningsprovare och håll denna mot motorns jord.

Steg 3, bild 2: Korroderad kontakt – dålig kontakt

Steg 3, bild 2: Korroderad kontakt – dålig kontakt

Spänningsprovaren skyddar tändelektroniken mot spänningstoppar och kan endast utelämnas på motorcyklar med kontakttändning (klassiska motorcyklar) (då kan tändkabelns kala ände hållas mot jord på ett avstånd av 5 mm med en isolerande tång. Obs: Tändsystemet genererar högspänning!). När man försöker starta måste gnistan hoppa ett avstånd på minst 5 mm genom luften mot jord – då är den tillräckligt stark för en bra antändning av bensin-luftblandningen. Om gnistan är för svag, kontrollera tändspolens anslutningar. Är en anslutning defekt? Är tändkabeln gammal?

Steg 3, bild 3: Verdigris kabelkärna leder till spänningsfall

Steg 3, bild 3: Verdigris kabelkärna leder till spänningsfall 

Är hela kabelstammen för gammalt (känns igen på de grönaktiga kabelkärnorna)?

Steg 3, bild 4: Inställning av kontakttändningen

Steg 3, bild 4: Inställning av kontakttändningen 

Vid kontakttändning: Om starka gnistor syns vid kontakten (byt då kondensator och kontakter)?

Tändkablar, kondensatorer och även tändstiftskontakter och tändstift är billiga reservdelar som bör bytas ut med längre intervaller i förebyggande syfte. I fallet med flercylindriga motorer, tilldela alltid respektive tändkablar till rätt cylindrar, annars uppstår våldsamma feltändningar och ”avgassmällar”.

På en fyrcylindrig motor försörjer den första tändspolen vanligtvis 1:a och 4:e cylindern, den andra 2:a och 3:e cylindern. 

Obs: För dessa arbeiten måste tändningen ställas in på nytt, det krävs alltså verkligen specialistkunskap! 

Steg 3, bild 5: Testlampan ska lysa vid ”F”-markeringen

Steg 3, bild 5: Testlampan ska lysa vid ”F”-markeringen

För kontakttändningar: Kontrollera tändningstiden med en provlampa som placeras mellan kontaktens plus och jord. Slå på tändningen, låt vevaxeln rotera långsamt och jämnt med nyckeln. Om ”F”-märket möter markeringen på kåpan måste lampan tändas – och det exakt då. I annat fall ställ in tändningen på nytt. För detta ändamål justera först kontaktavståndet med ett bladmått (avstånd 0,3 till 0,4 mm). Exakt justering är mycket viktigt för att undvika motorskador (till exempel på grund av för mycket förtändning).

En annan möjlighet för en tändgnista som är för svag eller saknas helt är en defekt tändspole. Om det finns misstanke, låt ett Bosch-servicecenter eller en motorcykelverkstad kontrollera delarna. 

Upplysning: Ofta strejkar defekta tändspolar när de värms upp och fungerar igen efter att de svalnat. Vid kontaktlös tändning kan en saknad tändgnista även hänföras till en defekt tändbox. Detta måste kontrolleras av en auktoriserad verkstad från fordonstillverkaren (eller ett specialföretag). 


Steg 4, bild 1: Tändstift vitt/torrt – otillräcklig bensintillförsel!

Steg 4, bild 1: Tändstift vitt/torrt – otillräcklig bensintillförsel!

04 – Kontroll av tändstiftens utseende

Demontera nu tändstiften, kontrollera deras utseende och åtgärda eventuella defekter som kan härledas till detta.

Tändstift helt torrt och blekt vitaktig till färgen: Tändningen fungerar, men inget bränsle eller för lite bensin når cylindern. Kontrollera först om tillräckligt med bensin kommer in i förgasaren. Är bensinkranen igensatt? Är slangen böjd? Blockerar en stor luftbubbla ett externt bensinfilter? Fungerar choken? Det måste vara möjligt att nå maxläget.

Om choken och bensintillförseln är okej måste förgasaren tas bort, demonteras och rengöras eftersom den är smutsig eller på annat sätt förorenad. Tryckluft och förgasarrengörare från PROCYCLE är lämpliga hjälpmedel.

Kanalerna kan rengöras med en tunn, mjuk tråd, men inte munstyckena. Förgasarrengöring med ultraljud är särskilt effektivt. Fråga din lokala återförsäljare som eventuelllt kan ha ett sådant rengöringsbad. För flercylindriga motorer: Efter monteringen kan förgasarna behöva synkroniseras på nytt (mer om detta i vårt tips för mekare förgasare).

Steg 4, bild 2: Tändstift sotsvart/vått – dränkt!

Steg 4, bild 2: Tändstift sotsvart/vått – dränkt!

Tändstift sotsvart och mycket blött: Cylindern går för fett; den har troligen dränkts eftersom bensinkranen och/eller flottörnålventilen i förgasaren inte längre stänger ordentligt.

Om fordonet står parkerat under en längre tid kan bensin eventuellt även hamna i motoroljan. Om du misstänker det, byt under alla omständigheter olja! Flottörnålventilen befinner sig i förgasarens flottörkammare. Detta kan kontrolleras med en nagel: Om en klack känns (infälld ”ring”), byts den ut.

Steg 4, bild 3: Sliten flottörnålventil – byt ut!

Steg 4, bild 3: Sliten flottörnålventil – byt ut!

Bensinkranen kontrolleras med avseende på täthet genom att man drar av slangen över natten och placera en behållare under. Rengör vid behov det smutsiga tändstiftet med en mässingsborste och kontrollera avståndet mellan elektroderna (standard 0,7 till 0,8 mm) eller byt ut det för säkerhets skull.

Steg 4, bild 4: Tändstift sotsvart/torrt – för fet inställning av förgasaren!

Steg 4, bild 4: Tändstift sotsvart/torrt – för fet inställning av förgasaren!

Tändstift sotsvart men inte för blött: Cylindern går för fett. Rengör eller byt tändstift.

Om du ofta har problem med startsvårigheter på grund av sotsvarta tändstift måste förgasarinställningen kontrolleras. Antingen är det fel på förgasaren eller så är luftfiltret igensatt.

Om du kör mycket i låg hastighet i stadstrafik och måste starta ofta kan det vara fördelaktigt att använda iridiumtändstift. Dessa har betydligt bättre brinnegenskaper. Iridiumtändstift ger också märkbara fördelar för klassiska motorcyklar, eftersom de tillhandahåller en tändgnista med hög energi även vid lägre spänning. De bör dock inte användas för att ”dölja” andra brister! 

Steg 4, bild 5: Tändstift perfekt ljusbrunt – det är så det ska vara!

Steg 4, bild 5: Tändstift perfekt ljusbrunt – det är så det ska vara!

Tändstift ljusbrunt och torrt: På en cylinder som fungerar bra bör du kunna hitta ett grått till ljusbrunt, torrt tändstift. Eftersom motorn går lite rikare på choken kan ett korrekt rådjursbrunt tändstiftsutseende dock inte förväntas efter startförsök.

Steg 4, bild 6: Tändstift brunt/vått – ingen tändgnista!

Steg 4, bild 6: Tändstift brunt/vått – ingen tändgnista!

Tändstift brunt och blött: Om tändstiftet normalt är brunaktigt, men fuktigt av oförbränd bensin, har det inte antänts.

Prova med att byta ut tändstiftet. Om det inte hjälper, gå tillbaka till steg 3 och kontrollera tändningen på respektive cylinder. Mer information om ämnet finns i tips för mekare tändstift grundkunskap.


Vår rekommendation


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar