Verktyg till din motorcykelverkstad
Meka på motorcykeln själv, utföra underhållsarbeten och montera tillbehör – allt du behöver är en underhållsmanual, lite lugn och ro för att arbeta och vettiga verktyg.
Verktyg grundkunskaper
En hel del enkla underhållsarbeten på motorcykeln kan man enkelt göra själv och vissa tillbehör kan monteras utan ett dyrt verkstadsbesök, om du har tre saker: En underhållsmanual för ditt eget fordon, lite lugn och ro för att jobba och vettiga verktyg. Särskilt oerfarna mekare saknar ofta (ännu) det sistnämnda. En slumpmässig samling oprofessionella skruvmejslar, billiga polygriptänger och en trubbig hovtång, tillsammans med några skruvnycklar av sämre kvalitet, ger användaren mer frustration än nöje. Med ett vettigt urval av högkvalitativa verktyg kan det dock vara väldigt roligt att meka med den egna motorcykeln och även hjälpa till att spara pengar.
Grundutrustning för att meka
För lite mer än motsvarande en timmes arbete som mekaniker bör du först unna dig en bra, mer omfattande hylsnyckelsats (”spärrlåda”) med ett stort (1/2” respektive 3/8”) och ett litet (1/4”) spärrhandtag, många hylsor, bits, bitshållare, leder och förlängningar. Med dessa verktyg kan du lossa de allra flesta skruvkopplingarna på din motorcykel, inklusive de på dolda platser. Det behöver inte vara en mycket dyr professionell enhet, men det måste definitivt vara kromvanadinstål.
(Bild 1: En metrisk hylsnyckelsats och en skruvnyckelsats är nödvändiga...)
(Bild 2: ...eller en komplett låda med metriska eller imperiska (tum) verktygssatser.)
Till hjälp är också flankdrive-hylsor, med dessa slipper du ”utslitna” sexkantsskruvar och – om det trots allt har hänt – kan några av de ”utslitna” skruvarna fortfarande lossas: till exempel hylsnyckelsats från Rothewald (bild 1 a). Det krävs ofta ett andra verktyg för att hålla muttrar. Därför är en stor kombinyckelsats också nödvändig (bild 1 b). Eller så bestämmer du dig för en komplett låda, till exempel från Rothewald med kombinycklar, skruvmejslar, tänger och ytterligare en 3/8" (medelstor) spärr (bild 2 a).
(Bild 3: Alltid till hjälp är tänger, en hammare, en LED-multifunktionstestare, en sats japankontakter, ett borstset och självvulkaniserande tejp.)
Naturligtvis behöver ägare till en Harley eller en klassisk engelsman tumverktyg. Lämpliga för detta ändamål är till exempel Rothewalds verktygsats med tumverktyg inklusive kombinerade nycklar och insexnycklar med kulhuvuden (bild 2 b).
Dessutom bör det finnas: En uppsättning tänger till exempel från KNIPEX (bild 3 a), en medelstor hammare (ca 300 g, till exempel från Gedore (bild 3 b)), en multifunktionstestare för tillförlitlig detektering av spänning och detektering av elektriska fel (bild 3 c), en uppsättning kabelskor med matchande presstång (bild 3 d), en rulle självvulkaniserande tejp (bild 3 e), en borstsats för borttagning av smuts och korrosion (bild 3 f) och ett skjutmått för mätning (bild 4).
En utökad utrustning för verkstaden
Även om du med bits från hylsnyckelsatsen också kan skruva spårskruvar, stjärnskruvar och insexskruvar, kommer du förmodligen ibland att föredra att arbeta med konventionella skruvmejslar eftersom de är mer motståndskraftiga (bild 5 a). Om det är många spårskruvar eller stjärnskruvar på din motorcykel är en slagskruvdragare (bild 5 b) en riktigt stor hjälp, eftersom sådana skruvar ofta sitter riktigt hårt och ”slits ut” snabbt. Insexskruvar som är svåra att komma åt skruvas bäst med kulhuvudnycklar (bild 5 c), som numera är ganska prisvärda, till exempel från Rothewald, som kan fästas vinklade. Ett slag med en gummi- eller plasthammare (bild 5 d) är ofta till hjälp för att lossa delar som har fastnat på fordonet. Verkstadshammaren i stål skulle ofta ha en ganska ödesdiger effekt här ...
(Bild 5: En skruvmejselsats, en slagskruvdragare, några insexnycklar och en Vario-hammare är också verktyg för att utöka din verkstad...)
Någon gång måste du förmodligen demontera en fordonsdel som är fixerad med en låsring eller Seegering. Detta kräver en speciell seegeringtång (bild 6 a) för inre och yttre ringar.
Om du till exempel vill utföra reparationsarbeten på motorn, eller på något sätt inte har den rätta känslan i handen för att dra åt skruvar enligt deras syfte och storlek, bör du äga en liten och en momentnyckel (bild 6 b). Du kan hitta mer om detta ämne i tips för mekare momentnyckel grundkunskaper.
(Bild 6: ... precis som ett Seegering-tångset, en ”stor” och ”liten” momentnyckel, en batteriladdare och en motorcykellyft.)
Även om momentnycklarna ser massiva ut, används de bara för att dra åt och aldrig för att lossa fastnade skruvar, annars kan den interna mekaniken skadas. Därefter bör du skaffa dig en batteriladdare (bild 6 c) som är lämplig för din motorcykels batteri. Du hittar mer om ämnet i Tips för mekare laddare.
Om din motorcykel saknar ett huvudställ bör du dessutom unna dig en lämplig domkraft (bild 6 d) så att du kan parkera den på ett säkert sätt medan du pysslar och under vinterförvaringen, och även kan vrida på bakhjulet för att smörja kedjan. Du hittar mer om ämnet i tips för mekare domkraft baskunskaper. Jo, därmed skulle hobbyverkstaden vara ganska välfylld. Andra verktyg behövs endast när specialarbete ska utföras.
Vår rekommendation
Specialverktyg
(Bild. 7: Till de nyttiga specialverktygen hör till exempel en bromskolvåterställare, en bromsavluftningsanordning, en modellspecifik oljefilternyckel, synkrotestare, tändstiftstestare, en digital multimeter...)
- En bromskolvåterställare (bild 7 a) och en bromsavluftningsanordning (bild 7 b) är mycket praktiska för det återkommande bromsunderhållet.
- Ett modellspecifikt oljefilternyckel tillbehör (bild 7 c) för 1/2” spärrhandtag används ofta för att byta oljefilterpatroner.
- Om du själv vill synkronisera ett flerförgasarsystem behöver du en synkrontestare, till exempel från Rothewald med 2 (bild 7 d) eller 4 klockor (utan bild).
- För att upptäcka fel i tändsystemet utan att riskera defekter i ombordelektroniken används en tändningsprovare (som för övrigt är ganska billig) (bild 7 e).
- En multimeter, till exempel från Rothewald (bild 7 f), för att hitta fel i din motorcykels krets kostar inte heller någon förmögenhet.
- Om gängan på en bult är skadad kan den ofta rätas ut med en metrisk gängfil (bild 8).
(Bild 9: ... samt en sats handgängtappar och gängskärare och en verkstadspall med hjul.)
Alla som äger en klassisk motorcykel eller gillar att arbeta som ”customizer” måste då och då reparera gängor eller förse egentillverkade delar med nya gängor. Med en bra sats gängskärare och gängtappar (bild 9 a) är detta inget problem.
Till skillnad från en gängskärare (bild 9 a) rätar dessa upp befintligt material istället för att ta bort material och försvaga gängan ytterligare. Du kan läsa mer om ämnet gängor i tips för mekares gängskärning.
Avslappnat arbete på hojen ökar nöjet med hobbyn. En bekväm verkstadspall med hjul (bild 9 b) för att skruva på motorcykeln kompletterar utrustningen och är på intet sätt överflödigt lyx – eftersom en bra sittställning framför fordonet inte bara är bekväm, den främjar också koncentrerat, väl genomtänkt arbete.
Mer komfort när du mekar
Särskilt användbara verktyg som inte är ett måste, men som gör det dagliga mekandet mycket enklare. En spärrnyckelsats (bild 10 a) är en utmärkt kombination av spärrnyckel och ringnyckel. Den kan användas där ett ”normalt” spärrhandtag eller spärr är för stora, till exempel på trånga ställen på motorcykeln.
(Bild 10: En spärrnyckelsats, en magnetlyft med LED-belysning, en magnetskål och en magnetisk verktygshållare är praktiska tillbehör.)
En annan höjdpunkt är en magnetlyft (bild 10 b). Med denna kan man på ett underbart sätt till exempel fiska upp hylsor som fallit ner på otillgängliga ställen. Magnetlyftar finns även med LED-belysning. Smådelar som förlorats i mörkret kan spåras igen.
För att säkerställa att inget går förlorat i första hand kan en magnetskål (bild 10 c) för smådelar hjälpa till. Tack vare den permanent fästa magneten i skålens botten tappas inga fler skruvar, muttrar eller underläggsbrickor.
Detsamma gäller för verktyg: den magnetiska verktygshållaren (bild 10 d). Verktyget vandrar inte runt längre, är mycket varierande och omedelbart till hands.
Det viktigaste verktyget till sist
En sak får naturligtvis inte saknas: En flasköppnare hör till verktygsprogrammet för att kunna avsluta dagens arbete på bästa sätt.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.