Teknik för kvinnor
Motorcykelteknik är underbar – men ingen häxkonst. Det finns åtgärder som du kan utföra eller helst borde låta bli att försöka dig på. Eftersom de kräver kunskap som icke-professionella sällan har. Men det finns ingen skillnad mellan könen heller. Därför uppmanar vi dig att våga, titta i din mekarhandbok eller fråga Louis – och börja skruva! Du är inte ensam.
”Den rätta motorcykelmodellen ger dig
bästa möjliga sittposition.”
Sitthöjd
För många kvinnor är sadelns höjd från marken ett problem. Därför har Louis sänkningssatser för många motorcyklar i sortimentet. Det ger 3 till 5 centimeter lägre position baktill på fordonet. För att säkerställa att denna ombyggnad inte försämrar köregenskaperna bör framhjulsgaffeln dessutom flyttas uppåt i gaffelbryggorna. Eventuellt måste slutligen sidostödet kortas ned. Denna ombyggnad utförs av alla fackverkstäder. En annan/ytterligare möjlighet är att ta bort stoppning ur sadeln.
Förresten: Även bredden på motorcykeln och sadeln avgör om fötterna finner säkert fäste.
Tre faktorer för en stabil ställning när du står upp:
- Sadelhöjd (och -bredd);
- Grenlängd;
- Stående bredd
Sänkningssatser
En sats för sänkning av den bakre delen betyder för mindre förare en stabil stående position framför trafikljuset eller när man parkerar. Ett stort plus när det gäller säkerhet och körglädje!
Styrets position
Kvinnor har i regel kortare armar än män. Detta ”räckviddsproblem” kan mycket lätt lösas genom att flytta på styret. Hos Louis finns olika adaptrar som placerar styret högre upp eller längre bak.
Dessutom har vi även styren med många olika bredder och höjder i vårt sortiment.
Greppbredd
Konstigt nog är broms- och kopplingsspakarna inte justerbara på många mindre motorcyklar – besvärligt för kvinnor med små händer. Spakarna från Louis tillbehörssortiment löser problemet och snyggar dessutom till utseendet.
Ergonomi: ”Justerbara spakar för koppling och broms är ett riktigt säkerhetsplus för kvinnor med små händer. Och med handtagsvärme blir fingrarna aldrig kalla.”
Justerbara fotpinnar
Mer komfort på långa sträckor tack vare en mer avslappnad knävinkel och bättre stöd.
Teknik? Så klart! Så funkar det…
Enligt vår erfarenhet har kvinnor ofta stor respekt för tekniken på sina motorcyklar. Varför egentligen? Du behöver verkligen ingen ingenjörsexamen för att utföra normalt underhållsarbete och mindre reparationer. Bara lite tid att ta itu med maskinen och mekartips från Louis. De gör motorcykeltekniken begriplig steg för steg.
Mekarhandbok för motorcyklar för och av kvinnor (tyska)
Denna reparationshandbok har skrivits av kvinnor för kvinnor och tillgodoser därför specifikt deras behov. Boken är inte skriven på ett drygt allvetarsätt, men utgår från inställningen att kvinnor gör det annorlunda – inte sämre – när de mekar på motorcykeln.