Bromsar tuning

Om du vill bromsa bättre behöver du bättre bromsar. Här visar vi dig hur du får ut mer av dina motorcykelbromsar.

Tuning av motorcykelbromsar
Louis How To Videos
DETTA är det SNABBSTA sättet att byta bromsvätska | HOW TO

Bra bromsar på en motorcykel är den bästa livförsäkringen. Många vanliga motorcykelbromsar kan optimeras ytterligare. Detta gäller särskilt för motorcyklar som redan är några år gamla. Större retardation och bättre dosering är därför i fokus i följande tips så att du kan känna dig säkrare och mer avslappnad när du är på språng i framtiden.

Allmänna tips för bromsning

Innan du börjar förändra bromssystemet bör du tänka på att många motorcyklister inte ens känner till de möjligheter det egna bromssystemet har och ännu mindre använder dem fullt ut. Även här gäller: Övning ger färdighet. Det är bäst att sakta närma sig gränserna. Öka gradvis trycket på bromshandtaget. Därvid spelar det ingen roll om din träningssträcka är torr eller våt. Perfekt för övningar av detta slag är stora parkeringsplatser eller industriområden på helgen. Ännu bättre: Olika arrangörer erbjuder speciell bromsträning – på ett stängt övningsområde under sakkunnig ledning.

Optimering och tuning av bromssystem

Följande tips fokuserar uteslutande på optimering av hydrauliska skivbromsar, som har varit standard inom motorcykelkonstruktionen i många år. I princip består alla skivbromsar av samma komponenter:

  • Bromshandtag
  • Bromspump
  • Hydraulledning
  • Bromsok/ok med bromskolv
  • Bromsbelägg
  • Bromsskivor

Vi visar dig vilka komponenter som är lämpliga för optimering och hur åtgärderna påverkar bromsarnas prestanda.


Obs: Om du inte har nödvändig kompetens för att bygga om en broms, vänligen kontakta en fackverkstad eller få professionell hjälp i ditt garage.


Bromsbelägg av sintrad metall

Bromsbelägg av sintrad metall

Byte av bromsbelägg

Bromsbelägg består av en blandning av olika ämnen. När det gäller de så kallade organiska bromsbeläggen är det i första hand kolföreningar. Bromsbelägg av sintrade metall innehåller å andra sidan metallkomponenter som pressas till form under högt tryck, det vill säga de är sintrade. Vilka bromsbelägg som fungerar bäst på vilken motorcykel beror bland annat på bromsskivan, men också på anpassningen av ABS.

Generellt är organiska gummin lite mjukare (och billigare), vilket har en positiv effekt på den mjuka doseringen. Sintrade metallbelägg anses vara gripa bättre och ha en starkare effekt, så de är det rätta valet för sportiga sena bromsare.

Eftersom bromsbelägg är slitdelar och måste bytas regelbundet ändå är det definitivt värt att experimentera med olika belägg. Vi visar hur du själv kan byta belägg i vårt tips för mekare bromsbelägg.


Bromsskiva med flytande lagring

Bromsskiva med flytande lagring

Byta bromsskiva

Medan bromsskivor från början nästan uteslutande tillverkades av gjutjärn (gråjärn), har gjutstål nu blivit det valda materialet. Stål rostar mindre och ger, med rätt legering, lika bra friktionskoefficienter som gråjärn. Materialet spelar inte längre någon roll för optimering av bromseffekten. Skivans form är däremot viktigare: Hål och öppningar ökar (i förhållande till skivans massa) ytan. På så sätt kan friktionsvärmen avledas snabbare vid inbromsning. Dessutom fungerar hålen som slitbanan på ett däck: De absorberar vatten när det regnar, vilket annars kraftigt skulle minska bromseffekten.

För övrigt har inte ens en ”flytande” bromsskiva något med vatten att göra. Termen hänvisar till ett fäste på skivan som tillåter ett lätt spel i sidled. Denna form av förvaring är väsentlig för bromsar med fasta ok, medan styva bromsskivor är en del av så kallade bromsar med flytande ok. Hur man byter ut bromsskivor visas i vårt tips för mekare bromsskivor.


Justerbara bromshandtag

Justerbara bromshandtag

Ombyggnad/inställning av bromshandtag

Vissa bromsproblem har en mycket enkel ergonomisk orsak: Ett bromshandtag som inte ligger bra i handen är inte heller lätt att dosera. Justerbara broms- (och kopplings-)handtag från Louis-tillbehörsprogram kan hjälpa.

Spakarna för eftermontering finns i normal längd eller sportigt korta samt med steglöst justerbar längd. Vissa modeller har dessutom en led så att spaken fälls undan istället för att gå av vid ett fall. Ombyggnaden kan också utföras snabbt och enkelt av mindre erfarna mekare. Hur man gör förklarar vi i våra tips för mekare CNC-handspak. Bromshandtag måste vara godkända och levereras tillsammans med ett komponentgodkännande eller typgodkännande tips för mekare HU-kontroll och EU-lag


Här kan fotbromens spakar ställas in

Här kan fotbromens spakar ställas in

Inställning av fotbromens spak

Detsamma gäller spaken till fotbromsen. De flesta spakarna är ganska lätta att justera i höjdled så att de inte kommer i vägen för din fot men vid behov är lätta att använda. Detta fungerar antingen via kuggarna på spakaxeln eller via inställningen av bromsstängerna.

Här kan fotbromens spakar ställas in

Här kan fotbromens spakar ställas in


Uppgradering till radialpumpar

Uppgradering till radialpumpar

Uppgradering från bromspump till radialpump

Axiella bromspumpar är installerade som standard på många motorcyklar. På dyra sportmaskiner tenderar tillverkare däremot att förlita sig på radialpumpar. Med goda skäl: pumpens direkta länkning möjliggör en mycket känsligare dosering av bromseffekten – en stor hjälp i knepiga bromssituationer (till exempel väta eller lutande läge). På vissa utbytespumpar kan till och med översättningen varieras:

  • Större diameter = mindre slaglängd, snabbare respons
  • Mindre diameter = mer slaglängd, finare dosering

Stålflex-bromsrör

Stålflex-bromsrör

Förändring av bromsrör

Förutom att byta bromsvätska regelbundet är det också värt besväret att byta ut standard bromsrören, som ofta är tillverkade av gummi. Dessa tappar sin hållfasthet med åren.

Konsekvensen: Trycket på bromshandtaget tvingar isär ledningar snarare än beläggen på skivan. Doseringen och i värsta fall bromseffekten blir lidande av detta. Lösningen: Stålflex-rör. Som namnet antyder är dessa ledningar täckta med flätat stål. Detta garanterar en definierad tryckpunkt och bättre dosering.

Allt du behöver veta om att byta till stålflex-bromsslangar förklaras i tips för mekare stålflex bromsslangar.


Smörjning av bromscylindern

Smörjning av bromscylindern

Regelbunden rengöring av bromsen

I de flesta fall rengörs bromssystemet endast när bromsbeläggen byts. För att öka bromseffekten bör detta ske oftare.

På grund av smuts i luften och på vägen samlas en fet beläggning på bromsskivorna. Bromsrengöringsmedel kan användas för att göra dem fria från fett och damm. Även bromskolvarna bör rengöras och smörjas regelbundet. Det är här bromsdamm tenderar att samlas. Rengöring av bromsar beskrivs mer i detalj i vårt tips för mekare bromsbelägg.


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar