Vinterisering av motorcykeln
På hösten skickas många motorcyklar i vinteride. Men för inte bara in den i garaget. Innan dess behöver maskinen lite uppmärksamhet. Här hittar du allt du behöver tänka på vid övervintring.
- Så här klarar sig din motorcykel bra igenom vintern
- Vinterisering av motorcykeln – så här gör man
- 01 - Mer däcktryck mot punktering vid stillastående
- 02 – Byt alltid olja FÖRE vintern
- 03 – Rengöring och konservering
- 04 – Korrosionsskydd
- 05 – Skydda bränslesystemet
- 06 – Tömning av förgasaren
- 07 – Demontering och underhåll av batteriet
- 08 – Avlastning av däcken
- 09 – Täck över motorcykeln
- Lång tids stillastående
- Vår rekommendation
Så här klarar sig din motorcykel bra igenom vintern
När dagarna blir kortare och dåliga väderfronter dominerar vår väderkarta är det dags igen: Hösten är här och många motorcyklister ser till att hojarna går i ide.
Om ett längre uppehåll planeras kan det löna sig ekonomiskt att avregistrera motorcykeln. Om du redan har ett säsongsbetonad registreringsnummer bortfaller myndighetsbesök. Tänk dock på att ett fordon alltid måste vara registrerat för ett halvår i taget för att ha rätt till högre skadefria år från försäkringsbolaget (Tyskland).
Om du vill närma dig nästa säsong med sinnesfrid kommer du att tidigarelägga kommande besiktningsdatum. Eventuella reparationer eller ombyggnader av fordonet kan nu också utföras.
Om motorcykeln inte ska flyttas längre rekommenderas en fackmässig ”malpåse”. Att bara ”täcka över och glömma hojen ett halvår” brukar leda till obehagliga överraskningar på våren: Korrosion, skador på batteri, förgasare och andra skador/problem på grund av stillastående är förprogrammerade.
Vinterisering av motorcykeln – så här gör man
01 - Mer däcktryck mot punktering vid stillastående
I början av ”vinterkuren” kör man till bensinmacken och fyller tanken till bredden med bensin. Det betyder att metalltanken inte kan rosta, utom när det finns vattendroppar i den. Vatten är tyngre än bensin och skulle lägga sig på bottnen. Till exempel binder bränslesystemrengöringsmedlet PROCYCLE vattnet i tanken.
Däcken förses med ett något ökat tryck med hjälp av lufttrycksmätaren: 0,5 bar över tillverkarens specifikation är okej.
02 – Byt alltid olja FÖRE vintern
När du kommer hem använder du den fortfarande varma motorn för att byta olja (se skruvmejseltips oljebyte). Gammal olja innehåller aggressiva ämnen som angriper kolvar, löpytor och lager under livslängden. När det gäller motorer med hydrauliska ventillyftare (till exempel Harley-Davidson) kan dessa förhartsa. Byt samtidigt alltid ut oljefiltret.
03 – Rengöring och konservering
Nu följer den viktiga, grundliga rengöringen av motorcykeln – med särskild uppmärksamhet på de mer avlägsna områdena (under tanken, under sadeln, beklädnaden, etc.). Mer om ämnet i tips för mekare rengöring.
04 – Korrosionsskydd
Därefter bör motorcykeln behandlas mycket omsorgsfullt med konserveringssprayer. Beklädnad inkl. vindruta, tank, sidolock och bakdel drar nytta av ett bra konserveringsmedel för hårdvax för målade delar.
Motorn och avgasrör (även lackerade, eftersom vax här kan orsaka missfärgning på grund av uppvärmning) och hela chassit (särskilt svetsar och de avlägsna områdena) behandlas med en rostskyddsspray. Glöm inte heller stötdämparnas och gaffelrörens dämparstänger, för redan små rostfläckar leder här till läckage.
Om rostfläckar blir synliga under rengöringen, ska dessa slipas ner ordentligt och lackeras med spray- eller fläcklack så att korrosionen inte kan fortsätta att sprida sig över vintern. Applicera alltid rostskyddsprimer först och därefter täcklack. Mer om ämnet i tips för mekare borttagning av korrosion.
Alla rörliga leder och spakar ska nu smörjas med fett omsorgsfullt. På klassiska motorcyklar avslutas rostskyddsbehandlingen genom att en liten tesked motorolja tillsätts i varje tändstiftshål för att förhindra att kolvringarna rostar fast i cylindern. Dessutom bör du stoppa in en oljig trasa i avgasröret för att förhindra att fukt tränger in.
Upplysning: Fordonet måste ha svalnat helt.
Kedjan får färsk kedjespray igen efter att den rengjorts från smuts och nötande stenar med ett speciellt kedjerengöringsmedel. Kedjesprayen sprutas alltid på insidan av kedjan, det (avlastade) bakhjulet ska därvid långsamt vridas för hand. Du hittar mer information i våra tips för mekare kedjevård.
05 – Skydda bränslesystemet
Motorcyklar med insprutningssystem skyddas med en lämplig tillsats, till exempel PROCYCLE bränslesystemrengöringsmedel, som tillsätts bensinen. Många fordonstillverkare rekommenderar detta i bruksanvisningen.
Tillsatsen har även en rengörande effekt på munstycken, kanaler och hål i förgasarmodeller, binder kondens i tanken och rekommenderas därför starkt.
Upplysning: Starta motorn en gång till efter påfyllning så att bränslet som behandlats med tillsatsen kommer in i systemet.
06 – Tömning av förgasaren
På motorcyklar med förgasarsystem töms nu förgasarens flottörkammare. Om du för detta ändamål inte vill låta motorn gå på ett tag, ta en liten behållare och töm flottörkamrarna med de medföljande avtappningspluggarna.
Detta är mycket viktigt eftersom när bensinen avdunstar i förgasaren lämnar den en förhartsad rest som kan göra att motorn går ojämnt och har svårt att starta på våren.
Bensinkranen är inställd på ”OFF” så att ingen mer bensin rinner in i förgasaren. Om kranen inte erbjuder denna möjlighet eftersom det är en vakuumkran, kan den förbli i ”ON”-läget. Aldrig i ”PRI”-läget, för då kommer bensinen att flöda kontinuerligt!
07 – Demontering och underhåll av batteriet
Även batteriet vill ”skämmas bort”. Detta innebär i regel att man demonterar och, när det gäller standard blybatterier, kontrollerar syranivån. Vid behov fyll på avmineraliserat vatten (aldrig med syra) upp till max.-markeringen.
Batteriet övervintras bäst i ett frostfritt rum, kopplat till en automatisk laddare som ger en liten, regelbunden laddning. Mer om ämnet i tips för mekare batteri.
08 – Avlastning av däcken
Till sist pallas motorcykeln upp så att båda hjulen avlastas. Om det finns ett huvudställ, stöds motorcykelramen dessutom framtill med block av trä eller tegelstenar (skydda ramen mot repor med en trasa). Om ett huvudställ saknas rekommenderas monteringsställ. Om hjulen inte kan avlastas räcker det att vrida dem med några veckors mellanrum så att inga tryckpunkter bildas på grund av stillaståendet. Du hittar mer om ämnet i tips för mekare domkraft grundkunskap.
09 – Täck över motorcykeln
Sist men inte minst bör motorcykeln förpackas väl: Om motorcykeln övervintrar inomhus i ett varmt utrymme, använd ett luftgenomsläppligt inomhusskydd som ger ett utmärkt skydd mot damm och som även förhindrar att husdjur får tillgång.
Om hojen måste övervintra utomhus är en täckhuv obligatorisk. Denna bör vara andningsaktiv eller försedd med lämpligt dimensionerade ventilationsöppningar. Huven ska inte vila på delar som fortfarande är fuktiga av rester från vårdmedel eller sprayolja – i värsta fall kan en kemisk reaktion uppstå som gör att skyddet klibbar fast på motorcykeln.
Parkerar du din motorcykel vid sidan av vägen för vinterförvaring bör du använda en täckhuv med siktruta så att nummerplåten syns. Även polisen är nöjd.
Den som förbereder sin motorcykel för den kommande säsongen på det här sättet kan faktiskt hela den mörka årstiden se fram emot att uttalanden till våren såsom: ”Kan du hjälpa till att föra den?” eller ”Toppen, nu kan jag plocka isär hela förgasaren” bara kommer från andra.
Lång tids stillastående
Om en motorcykel ska förvaras under en längre tid används ett VCI-korrosionsskydd fällbart garage. Den speciella VCI-aktiva substansen på insidan förhindrar all korrosion på ytor av metall i upp till två år. Därefter behöver du bara sätta en liten burk med en så kallad ”emitter” i det helt låsbara fällbara garaget för att slippa korrosion i ytterligare två år. För att lugna ditt samvete helt kan du dessutom använda en luftavfuktare och till exempel hänga den på fordonets styre.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.