Vårcheck för motorcykeln
Att få igång motorcykeln på våren kräver ingen större ansträngning, förutsatt att den på hösten ställdes undan för vinterförvaring med batteriet demonterat, tanken full till brädden och förgasarna tömda.
- Checklista inför säsongsstarten – så här gör man
- 01 – Rengöring av motorcykel
- 02 – Återupplivning på laddaren
- 03 – Kontroll av ljus
- 04 – Mätning av mönsterdjup
- 05 – Byte av bromsvätska
- 06 – Kontroll av gaffelns oljetätningar
- 07 – Kontroll av tändstift
- 08 – Borttagning av vintersmuts
- 09 – Borttagning av rost
- 10 – Oljebyte
- 11 – Rengöring av drivkedjan
- 12 – Kontroll av remspänningen
- 13 – Kontroll av oljenivån i kardanen
- 14 – Fastsättning av avgassystemet
- 15 – Inspektera framhjulsgaffeln och bakhjulets stötdämpare
- 16 – Kontrollera gas- och kopplingskabeln med avseende på glapp
- 17 – Kontroll av skruvarna
- 18 – Finns det tillräckligt med vätska i kylmedelsbehållare?
- 19 – Undersökning av eventuella läckor
- 20 – Smörjning av lås med låscylinderspray
- 21 – Anpassning av däcktrycket
- 22 – Borttagning av harts från förgasarmunstyckena
- 23 – provkörning
- Vår rekommendation
Genomföra en vårcheck
Kunde du i höstas investera lite tid i din motorcykel och låta den gå i vinteride med borttaget batteri, riktigt full tank och tömda förgasare? Då kommer du inte ha så mycket problem under våren med att få din ”bebis” att se bra ut igen och få den att starta.
Checklista inför säsongsstarten – så här gör man
01 – Rengöring av motorcykel
Om avgasröret och motorblocket konserverats med finolja under vinterförvaringen, torka av denna noggrant och i förekommande fall ta bort den oljiga trasan ur ljuddämparna. Om motorcykeln har skyddats med konserveringsmedel är det mycket viktigt att rengöra bromsskivorna ordentligt med bromsrengöringsmedel. Även fotpinnar och handspakar ska vara fria från smörjmedel.
02 – Återupplivning på laddaren
Batteriet som (förhoppningsvis) förvarats i källaren kan nu kopplas bort från laddaren. Efter montering av batteriet ska först plus- och sedan minuskabeln sättas fast. Därefter förses polerna med en aning polfett. Luftningsslangen får inte få några veck när den läggs (det senare gäller inte för underhållsfria batterier).
Om batteriet ”glömts” i fordonet måste det demonteras (koppla först bort minuskabeln) för att återupplivas på laddaren.
När det gäller vanliga syrabatterier kontrolleras fyllnadsnivån och kompletteras med avmineraliserat vatten, detta är givetvis inte nödvändigt för underhållsfria batterier. Du kan hitta ytterligare information i våra tips för mekare batteri.
Om batteriet inte längre tar emot en tillräcklig laddning för att det har djupurladdats under vintermånaderna och för att cellerna därför är mer eller mindre sulfaterade, är det tyvärr dags att köpa ett nytt ...
03 – Kontroll av ljus
Signalhorn och ljus måste fungera (halvljus, helljus, bromsljus, bakljus, registreringsskyltslampa, displaybelysning, blinkers).
04 – Mätning av mönsterdjup
Däcken får inte vara för gamla, spröda eller ojämnt/vinklat slitna. Du kontrollerar däckets mönster med en mönsterdjupsmätare. 1,6 mm är den absoluta slitagegränsen. För en säker körning även i regn bör dock nya ”sulor” planeras redan vid ett mönsterdjup på 2 mm.
Tillverkningsdatumet kan förresten kontrolleras på däcket. Om det står 2017, tillverkades däcket under den 20:e kalenderveckan året 2017.
05 – Byte av bromsvätska
Bromsvätskan behöver bytas vartannat år, eftersom den även i ett slutet system absorberar vatten över tiden och då inte längre garanterar en säker bromstryckpunkt. Du hittar mer information om bromsvätskor i våra tips för mekare bromsvätska grundkunskap.
Även bromsklossarna ska vara långt ifrån sin slitagegräns i början av säsongen. Du hittar mer information om detta i våra tips för mekare bromsbelägg.
06 – Kontroll av gaffelns oljetätningar
Gaffelns oljetätningar bör kontrolleras för att se om de fortfarande är täta. Om det finns ett oljeläckage måste simmerringarna bytas ut. Samtidigt måste gaffeloljan bytas ut. Säsongsstarten är en bra tidpunkt för detta.
I annat fall gäller fordonstillverkarens intervaller för byte (se tips för mekare tätningsringar för gaffel).
07 – Kontroll av tändstift
Tändstift ska alltid bytas ut efter ca 10 000 km, pappersluftfilter efter ca 10 000 till 18 000 km (se fordonstillverkarens underhållsinstruktioner). Även tändstift åldras och kan då bli en felkälla – ett förebyggande byte skyddar mot motorstopp.
08 – Borttagning av vintersmuts
Nu kontrollerar du ännu en gång om inte vintern har gjort att det har blivit lite ”unket” här och där på motorcykeln, vilket man bör åtgärda ordentligt. Om det glömdes bort före vinterförvaringen ska du smörja spakarna och alla leder grundligt.
09 – Borttagning av rost
Rost avlägsnas med slippapper eller en stålborste, grundmålas med rostskyddsfärg och lackeras i fordonets färg, till exempel med lackstift eller spraylack. Rost på kromade delar kan tas bort med krompolish, ”blomning” på blank aluminium med AluMagic.
10 – Oljebyte
Om du inte bytte olja och filter på hösten får du verkligen inte skjuta upp det längre (se tips för mekare oljebyte). Och igen och igen: Kontroll av oljenivån.
11 – Rengöring av drivkedjan
Drivkedjan bör rengöras, sprayas på nytt och kontrolleras med avseende på korrekt spänning. Vid behov, spänn kedjan enligt tillverkarens specifikationer. Du hittar mer om detta ämne i tips för mekare kedjevård.
12 – Kontroll av remspänningen
När det gäller remdrivna motorcyklar måste du se till att remmen är ren och att ingen sand eller små stenar har samlats i remmen. Du kan rengöra den med en mjuk borste. Remspänningen måste kontrolleras enligt tillverkarens specifikationer och justeras vid behov.
13 – Kontroll av oljenivån i kardanen
Vid fordon med kardan ska oljenivån kontrolleras. Fyll vid behov på med lämplig kardanolja.
14 – Fastsättning av avgassystemet
Avgassystemet och dess anslutningar måste sitta riktigt fast och vara täta. Läckor kan orsaka skador på katalysatorn och ljuddämparen.
15 – Inspektera framhjulsgaffeln och bakhjulets stötdämpare
Kontrollera om framhjulsgaffeln och bakhjulets stötdämpare fjädrar in och ut väl och även dämpar och inte vippar. Du bör därvid också kontrollera om det finns en fetthinna någonstans som tyder på läckage.
16 – Kontrollera gas- och kopplingskabeln med avseende på glapp
För att kontrollera gas- och kopplingskabeln med avseende på glapp, flytta styret långsamt hela vägen åt vänster och höger. Det måste finnas glapp i gashandtaget och kopplingshandtaget i varje läge på styret.
17 – Kontroll av skruvarna
Du är välkommen att kontrollera om alla fästskruvar är åtdragna och vid behov dra åt dem med föreskrivet vridmoment. Mer om ämnet skruvar i tips för mekare skruvar baskunskap.
18 – Finns det tillräckligt med vätska i kylmedelsbehållare?
På motorcyklar med vattenkylning måste vätskenivån i expansionsbehållaren kontrolleras. Kontrollera också om det läcker kylmedel från slangar eller kylare.
19 – Undersökning av eventuella läckor
Även bränsletanken, bensinkranen och bränsleslangarna samt förgasarna respektive insprutningssystemet får under inga omständigheter uppvisa några läckor.
20 – Smörjning av lås med låscylinderspray
Alla låsanordningar som tändning, tank-, styr- och sadellås samt det eventuellt lösa tillbehörslåset ska kontrolleras med avseende på god funktionalitet. Låscylinderspray används för att smörja lås och få dem att fungera.
21 – Anpassning av däcktrycket
Kontrollera också lufttrycket i däcken och anpassa detta enligt tillverkarens anvisningar.
22 – Borttagning av harts från förgasarmunstyckena
Om flottörkamrarna inte har tömts före vintern finns det risk att förgasarens munstycken har blivit mer eller mindre igensatta av harts. För att lösa detta kan bränslesystemrengöringsmedel (till exempel från PROCYCLE) som tillsätts bensinen användas. I envisa fall är det enda alternativet som finns kvar att demontera och noggrant rengöra förgasaren med förgasarrengöring om motorcykeln startar dåligt eller går ojämnt hela tiden (se tips för mekare förgasare).
23 – provkörning
Nu kan du med säkerhet börja den nya motorcykelsäsongen. Om motorcykeln inte vill starta omedelbart kan lite PROCYCLE-starthjälp spray sprutas in i insugningskanalen (se tips för mekare starthjälp). Detta ger en mer antändbar blandning.
Och kom ihåg: Efter vinteruppehållet måste dina reflexer först åter vänja sig vid motorcykelkörning – därför är det bättre att ta det lite lugnt i början, köra defensivt, säkerheten först!
På den första turen är det bäst att ge din motor en något längre uppvärmningsfas (15 till 20 km), eftersom det efter den långa perioden av stillastående har bildats kondensvatten i motorn som först måste få möjligheten att avdunsta.
Vår rekommendation
Louis tekniska centrum
Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.
Beakta!
Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.
Tack för din förståelse.
Den stora Louis mekarhandboken
Den tryckta versionen i webbutiken
Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.