Vårcheck för motorcykeln 

Att få igång motorcykeln på våren kräver ingen större ansträngning, förutsatt att den på hösten ställdes undan för vinterförvaring med batteriet demonterat, tanken full till brädden och förgasarna tömda.

HOW TO: Vårcheck på motorcykeln
Louis How To Videos
När måste du byta DÄCK?
HOW TO: Rengöring/smörjning (fett) av motorcykelkedja med Kettenmax
HOW TO: Smörja/fetta in motorcykelkedjan

Genomföra en vårcheck

Kunde du i höstas investera lite tid i din motorcykel och låta den gå i vinteride med borttaget batteri, riktigt full tank och tömda förgasare? Då kommer du inte ha så mycket problem under våren med att få din ”bebis” att se bra ut igen och få den att starta.


Checklista inför säsongsstarten – så här gör man

Steg 1: Rengöring av motorcykel

Steg 1: Rengöring av motorcykel

01 – Rengöring av motorcykel

Om avgasröret och motorblocket konserverats med finolja under vinterförvaringen, torka av denna noggrant och i förekommande fall ta bort den oljiga trasan ur ljuddämparna. Om motorcykeln har skyddats med konserveringsmedel är det mycket viktigt att rengöra bromsskivorna ordentligt med bromsrengöringsmedel. Även fotpinnar och handspakar ska vara fria från smörjmedel.


Steg 2: Återupplivning med laddaren

Steg 2: Återupplivning med laddaren 

02 – Återupplivning på laddaren

Batteriet som (förhoppningsvis) förvarats i källaren kan nu kopplas bort från laddaren. Efter montering av batteriet ska först plus- och sedan minuskabeln sättas fast. Därefter förses polerna med en aning polfett. Luftningsslangen får inte få några veck när den läggs (det senare gäller inte för underhållsfria batterier).

Om batteriet ”glömts” i fordonet måste det demonteras (koppla först bort minuskabeln) för att återupplivas på laddaren. 

När det gäller vanliga syrabatterier kontrolleras fyllnadsnivån och kompletteras med avmineraliserat vatten, detta är givetvis inte nödvändigt för underhållsfria batterier. Du kan hitta ytterligare information i våra tips för mekare batteri. 

Om batteriet inte längre tar emot en tillräcklig laddning för att det har djupurladdats under vintermånaderna och för att cellerna därför är mer eller mindre sulfaterade, är det tyvärr dags att köpa ett nytt ...


Steg 3: Strålkastaren är bara en av flera testpunkter

Steg 3: Strålkastaren är bara en av flera testpunkter

03 – Kontroll av ljus

Signalhorn och ljus måste fungera (halvljus, helljus, bromsljus, bakljus, registreringsskyltslampa, displaybelysning, blinkers).


Steg 4, bild 1: Mätning av mönsterdjup

Steg 4, bild 1: Mätning av mönsterdjup

04 – Mätning av mönsterdjup

Däcken får inte vara för gamla, spröda eller ojämnt/vinklat slitna. Du kontrollerar däckets mönster med en mönsterdjupsmätare. 1,6 mm är den absoluta slitagegränsen. För en säker körning även i regn bör dock nya ”sulor” planeras redan vid ett mönsterdjup på 2 mm. 

Steg 4, bild 2: Tillverkningsdatum (vecka/år) här: 20:e kalenderveckan 2017

Steg 4, bild 2: Tillverkningsdatum (vecka/år) här: 20:e kalenderveckan 2017

Tillverkningsdatumet kan förresten kontrolleras på däcket. Om det står 2017, tillverkades däcket under den 20:e kalenderveckan året 2017.


Steg 5: Blir det grumligt här är det hög tid för en förändring

Steg 5: Blir det grumligt här är det hög tid för en förändring

05 – Byte av bromsvätska

Bromsvätskan behöver bytas vartannat år, eftersom den även i ett slutet system absorberar vatten över tiden och då inte längre garanterar en säker bromstryckpunkt. Du hittar mer information om bromsvätskor i våra tips för mekare bromsvätska grundkunskap

Även bromsklossarna ska vara långt ifrån sin slitagegräns i början av säsongen. Du hittar mer information om detta i våra tips för mekare bromsbelägg.


Steg 6: Är gaffeln fortfarande oljetät?

Steg 6: Är gaffeln fortfarande oljetät?

06 – Kontroll av gaffelns oljetätningar

Gaffelns oljetätningar bör kontrolleras för att se om de fortfarande är täta. Om det finns ett oljeläckage måste simmerringarna bytas ut. Samtidigt måste gaffeloljan bytas ut. Säsongsstarten är en bra tidpunkt för detta. 

I annat fall gäller fordonstillverkarens intervaller för byte (se tips för mekare tätningsringar för gaffel).


Steg 7: Tändstiftet ska se rådjursbrunt och torrt ut

Steg 7: Tändstiftet ska se rådjursbrunt och torrt ut

07 – Kontroll av tändstift

Tändstift ska alltid bytas ut efter ca 10 000 km, pappersluftfilter efter ca 10 000 till 18 000 km (se fordonstillverkarens underhållsinstruktioner). Även tändstift åldras och kan då bli en felkälla – ett förebyggande byte skyddar mot motorstopp. 


Steg 8: Borttagning av smuts

Steg 8: Borttagning av smuts

08 – Borttagning av vintersmuts

Nu kontrollerar du ännu en gång om inte vintern har gjort att det har blivit lite ”unket” här och där på motorcykeln, vilket man bör åtgärda ordentligt. Om det glömdes bort före vinterförvaringen ska du smörja spakarna och alla leder grundligt. 


Steg 9: Borttagning av rost och ”blomning”

Steg 9: Borttagning av rost och ”blomning”

09 – Borttagning av rost

Rost avlägsnas med slippapper eller en stålborste, grundmålas med rostskyddsfärg och lackeras i fordonets färg, till exempel med lackstift eller spraylack. Rost på kromade delar kan tas bort med krompolish, ”blomning” på blank aluminium med AluMagic.


Steg 10: Färsk olja till motorn

Steg 10: Färsk olja till motorn

10 – Oljebyte

Om du inte bytte olja och filter på hösten får du verkligen inte skjuta upp det längre (se tips för mekare oljebyte). Och igen och igen: Kontroll av oljenivån.


Steg 11: Rengöra, smörja och vid behov spänna drivkedjan

Steg 11: Rengöra, smörja och vid behov spänna drivkedjan

11 – Rengöring av drivkedjan

Drivkedjan bör rengöras, sprayas på nytt och kontrolleras med avseende på korrekt spänning. Vid behov, spänn kedjan enligt tillverkarens specifikationer. Du hittar mer om detta ämne i tips för mekare kedjevård.


Steg 12: Kontroll av remspänningen

Steg 12: Kontroll av remspänningen

12 – Kontroll av remspänningen

När det gäller remdrivna motorcyklar måste du se till att remmen är ren och att ingen sand eller små stenar har samlats i remmen. Du kan rengöra den med en mjuk borste. Remspänningen måste kontrolleras enligt tillverkarens specifikationer och justeras vid behov.


Steg 13: Kontroll av oljenivån i kardanen

Steg 13: Kontroll av oljenivån i kardanen

13 – Kontroll av oljenivån i kardanen

Vid fordon med kardan ska oljenivån kontrolleras. Fyll vid behov på med lämplig kardanolja.


Steg 14: Fastsättning av avgassystemet

Steg 14: Fastsättning av avgassystemet

14 – Fastsättning av avgassystemet

Avgassystemet och dess anslutningar måste sitta riktigt fast och vara täta. Läckor kan orsaka skador på katalysatorn och ljuddämparen.


Steg 15: Inspektera framhjulsgaffeln och bakhjulets stötdämpare

Steg 15: Inspektera framhjulsgaffeln och bakhjulets stötdämpare

15 – Inspektera framhjulsgaffeln och bakhjulets stötdämpare

Kontrollera om framhjulsgaffeln och bakhjulets stötdämpare fjädrar in och ut väl och även dämpar och inte vippar. Du bör därvid också kontrollera om det finns en fetthinna någonstans som tyder på läckage.


Steg 16: Kontrollera gas- och kopplingskabeln med avseende på glapp

Steg 16: Kontrollera gas- och kopplingskabeln med avseende på glapp

16 – Kontrollera gas- och kopplingskabeln med avseende på glapp

För att kontrollera gas- och kopplingskabeln med avseende på glapp, flytta styret långsamt hela vägen åt vänster och höger. Det måste finnas glapp i gashandtaget och kopplingshandtaget i varje läge på styret.


Steg 17: Kontroll av skruvarna

Steg 17: Kontroll av skruvarna

17 – Kontroll av skruvarna

Du är välkommen att kontrollera om alla fästskruvar är åtdragna och vid behov dra åt dem med föreskrivet vridmoment. Mer om ämnet skruvar i tips för mekare skruvar baskunskap.


Steg 18: Finns det tillräckligt med vätska i kylmedelsbehållare?

Steg 18: Finns det tillräckligt med vätska i kylmedelsbehållare?

18 – Finns det tillräckligt med vätska i kylmedelsbehållare?

På motorcyklar med vattenkylning måste vätskenivån i expansionsbehållaren kontrolleras. Kontrollera också om det läcker kylmedel från slangar eller kylare.


Steg 19: Kontrollera med avseende på eventuella läckor

Steg 19: Kontrollera med avseende på eventuella läckor

19 – Undersökning av eventuella läckor

Även bränsletanken, bensinkranen och bränsleslangarna samt förgasarna respektive insprutningssystemet får under inga omständigheter uppvisa några läckor.


Steg 20: Smörjning av lås med låscylinderspray

Steg 20: Smörjning av lås med låscylinderspray 

20 – Smörjning av lås med låscylinderspray

Alla låsanordningar som tändning, tank-, styr- och sadellås samt det eventuellt lösa tillbehörslåset ska kontrolleras med avseende på god funktionalitet. Låscylinderspray används för att smörja lås och få dem att fungera.


Steg 21: Anpassning av däcktrycket

Steg 21: Anpassning av däcktrycket

21 – Anpassning av däcktrycket

Kontrollera också lufttrycket i däcken och anpassa detta enligt tillverkarens anvisningar. 


Steg 22: Borttagning av harts från förgasarmunstyckena

Steg 22: Borttagning av harts från förgasarmunstyckena

22 – Borttagning av harts från förgasarmunstyckena

Om flottörkamrarna inte har tömts före vintern finns det risk att förgasarens munstycken har blivit mer eller mindre igensatta av harts. För att lösa detta kan bränslesystemrengöringsmedel (till exempel från PROCYCLE) som tillsätts bensinen användas. I envisa fall är det enda alternativet som finns kvar att demontera och noggrant rengöra förgasaren med förgasarrengöring om motorcykeln startar dåligt eller går ojämnt hela tiden (se tips för mekare förgasare). 


Steg 23: Provkörning

Steg 23: Provkörning

23 – provkörning

Nu kan du med säkerhet börja den nya motorcykelsäsongen. Om motorcykeln inte vill starta omedelbart kan lite PROCYCLE-starthjälp spray sprutas in i insugningskanalen (se tips för mekare starthjälp). Detta ger en mer antändbar blandning.

Och kom ihåg: Efter vinteruppehållet måste dina reflexer först åter vänja sig vid motorcykelkörning – därför är det bättre att ta det lite lugnt i början, köra defensivt, säkerheten först!

På den första turen är det bäst att ge din motor en något längre uppvärmningsfas (15 till 20 km), eftersom det efter den långa perioden av stillastående har bildats kondensvatten i motorn som först måste få möjligheten att avdunsta.


Vår rekommendation


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar